Život je pohyb Usmívající se blog pro neposedné duše

Ze Žihle do Plzně

19. srpna 2016 v 10:59 |  NA KOLE DOMA I VENKU

Ze Žihle na kole do Plzně

Naše trasa : Domov- nádraží Plzeň Bolevec - (PM Bolevec- Žihle -vlakem) dále Žihle- Pastuchovice- Velečín- Ostrovec - Jesenice- Svatý Hubert- Velká Chmelištná - Zdeslav- Čistá -Kožlany- Kralovice- Mariánská Týnice -Hadačka - Výrov -Kočín- Dolní Hradiště- Dobříč- Jarov- Chotiná- ŽIchlice- Zruč- Senes- Plzeň
80 km

Vláčkem odjíždíme z Plzně Bolevce v 8,25 do Žihle. Má zpoždění a tak dojíždíme téměř v 10 hodin. Přijel pouze jeden vagonek, naštěstí jsme jediné s kolem, víc by se jich sem stejně nevešlo. V Žihli je malá samoobsluha a tak si koupíme alespoň svačinku, rohlíky se sýrem, které pak doplníme po cestě natrhanými žitavkami.

V ŽIHLI

ŽIHLE

IDEÁLNÍ CESTOVÁNÍ-KRÁSNÁ SILNICE, NIKDE NIKDO

Odjíždíme po málo fregventované cestě do Ostrovce, kde je konec silnice a dále se pokračuje lesní cestou podél rybníků k Jesenici.

VELEČÍN

KONEČNÁ! OSTROVEC- KOSTEL

TEĎ UŽ JEN LESEM- SPÍŠE PĚŠKY

Hledáme skály v lese u Krtského rybníka, ale nacházíme jen pár větších kamenů. nějaké skály jsou nad rybníkem Kofiler. V lese pak nacházíme slavný Jesenický viklan, kde se zastavíme v altánku a posvačíme.
Žulový balvan o hmotnosti zhruba necelých 6 tun, opracovaný povětrnostními vlivy do neobvyklého tvaru se dotýká země pouze malou plochou. Přesto se neviklá. Pravděpodobně někdy na konci devadesátých let minulého století se totiž podařilo nějakým vandalům ho shodit z jeho žulového lůžka. I když se místní pokoušeli jej vrátit zpátky, citlivé dotykové body byly již nenávratně porušeny.Tento ojedinělý přírodní výtvor vznikl působením eroze, která obrousila především spodní část skaliska stojícího osamoceně uprostřed borových lesů.

VIKLAN

V této oblasti se vyskytují také černí čápy, bohužel jsme je viděli pouze na fotografii informační cedule. Na zimu odlétají až do Mali. Dočítáme se o sledování letu černých čápů. V roce 1995 proběhlo jejich sledování pomocí GPS v tzv. "baťůžcích", které měli ty chudinky na zádech. Info zde:

ŠTIKOVÝ RYBNÍK

BALVANY V LESE

RYBNÍK KOFILER

Evidentně jsme neviděly všechno, na kole se to stihnout nedá- zde jsou užitečné odkazy:

Velký rybník u Jesenice byl kdysi velmi navštěvovanou vyhlášenou rekreační oblastí , údajně sem jezdila smetánka až z Prahy a vypadá to, že i nyní je dost navštěvován. Je tu pěkný hotel a nějaká restaurační zařízení.

VELKÝ RYBNÍK U JESENICE

JE TU I PĚKNÁ PIZZERIE

Do Jesenice ani nezajíždíme a odbočujeme rovnou na cestu k loveckému zámečku Svatý Hubert. cestou projíždíme okolo opravovaného bývalého letohrádku Plaveč.Projíždíme sem dlouhou a již zanedbanou alejí kaštanů, které jsou bohužel jako všude napadené klíněnkou, která už mnohé u nás úplně zničila - např. alej cestou k Manětínu.

PLAVEČSKÝ LETOHRÁDEK

KAŠTANOVÁ ALEJ

Lovecký zámeček Svatý Hubert je zřejměstále k nějakým účelům používán, je pěkně opravený.Byl založen počátkem 18. stol. Černíny z Chudenic. Zámeček je patrová stavba na půdorysu osmiúhelníka je zakončena lucernou s 8 okénky, nad ní je ještě korouhvička s jelenem. Okna zámečku i okna lucerny směřují do osmi průseků - při honech byla v lucerně hlídka, která dávala otáčením korouhvičky signál, kterým průsekem zvěř proběhla.
Zámek není přístupný veřejnosti. Je majetkem státních lesů a slouží k ubytování hostů při lovech.

SVATÝ HUBERT

NÁHODOU BYLO OTEVŘENO :-)

Dále pokračujeme lesem na Velkou Chmelištnou a zastavíme v Čisté, kde je dokonce market COOP a tak nakoupíme další svačinku, neboť místní hospody neslibují žádný velký gurmánský zážitek.

PUMPA SE ŽABÁKEM V ČISTÉ- JE TO DOBRÁ PITNÁ VODA

Než dojedeme do Kožlan , stavíme se v rekreačním středisku u rybníka Vožehák, je tu pěkné fotbalové hřiště a tenisové také, voda v rybníku není nijak zvlášť čistá, ale Hanka koupání zatím přežila.

VOŽEHÁK

HŘIŠTĚ U VOŽEHÁKU

Pokračujeme dál do Kožlan, rodiště prezidenta Beneše, který tu má své muzeum vedle místného kostela.

MUZEUM DR BENEŠE

Dále pokračujeme na Kralovice, které jsou docela velké, pěkné náměstí s kašnou a docela zvláštní kostel.Tady by se našla i lepší restaurace, ale už je pozdě...

NÁMĚSTÍ V KRALOVICÍCH

PRŮČELÍ KOSTELA

POHLED Z BOKU

INTERIÉR KOSTELA

Dále pokračujeme do Mariánské Týnice. Na muzeum není čas, ale v zahradách se zastavíme.

MARIÁNSKÁ TÝNICE

V PARKU

Ptám se ještě na osud soch- tedy předlohy k odlitkům lidických dětí, které zde vytvářela naše sochařka. Tuto zimu byly bohužel přemístěny do Hrabyně.
Sádrový model, z nějž se vytvářely bronzové odlitky lidického Pomníku dětským obětem války, se stěhuje do nové expozice. Všech dvaaosmdesát nadživotních soch zavražděných lidických dětí bude nyní vystaveno v Národním památníku II. světové války v Hrabyni na Opavsku.

Lidický zločin hluboce zasáhl akademickou sochařku prof. Marii Uchytilovou. V roce 1969 se rozhodla vytvořit bronzové sousoší všech lidických dětí podle jejich skutečných podob.Práce jí trvala dvě desetiletí a dokončila ji až těsně před svou smrtí. Sochy byly v sádrové podobě, čekalo je ještě odlití do bronzu. Po celou dobu provázela projekt starost o finanční zabezpečení. Umělkyně své dílo částečně financovala. Bohužel jej nestihla spatřit dokončené.Po smrti Marie Uchytilové (zemřela 16. 11. 1989) pokračoval v práci její manžel J. V. Hampl. Na jaře roku 1995 byla zhotovena podstava obložená žulou a na ní se v bronzové podobě ke svým matkám navrátilo do Lidic prvních třicet dětí. Postupně byly instalovány další sochy a posledních sedm bylo odhaleno v roce 2000. Dnes stojí v Lidicích 42 dívek a 40 chlapců tak, jak vypadali v roce 1942

SOCHA PŘED KÁŠTEREM

Teď už nám zbývá jen sjet dolů k řece Střele a pak se zas vyšplhat nahoru. Za Týnicí odbočujeme do polí k Hadačce, cesta je pěkná a jsou tu nádherné výhledy:

Až do Dolního Hradiště to jde pěkně z kopce:

CESTOU KE STŘELE

Cesta do Dobříče je ovšem zas pěkně do kopce, takže ani foto od Střely nemáme, abychom se nemusely rozjeté zastavovat.

POLE POD JAROVEM

POLE LÁNY....

Celkem jsme najely 80 km , Hanka o něco víc, musela ještě do Doubravky. Ale zase jsme objevily část země české, kus Plzně -severu.

1 člověk ohodnotil tento článek.