Život je pohyb Usmívající se blog pro neposedné duše

Kurz windsurfingu na Bolu

10. července 2018 v 22:45 |  Chorvatsko a windsurfing

Bol na ostrově Brač- windsurfing od F4.

Před třemi měsíci jsme zakoupili kurz windsurfingu v chorvatském Bolu na ostrově Brač a přijíždíme sem po 12ti hodinách (a to jsme měli štěstí, že nám přesně navazoval trajekt) cesty z italských Dolomit v poněkud invalidním stavu. Jeden, kulhající a s oteklým kolenem a druhý taky občas kulhající s bolestí chodidla. Ale jsme zatím ještě odhodlaní se případně "dodělat". No, kdy jindy, odkládat začátky do sedmdesáti by už asi nemuselo úplně klapnout. Vypadá to, že jsme jednoznačně nejstarší z celé velké skupiny asi 60ti lidí. No nazdar, trochu moc. Ale instruktoři ve věku něco málo přes dvacet si nás rozdělí na skupinky a nejdříve začíná výuka na suchu pod piniemi, kde je příjemně. Jsme samozřejmě začátečníci tedy takzvané "F jedničky". Nacvičujeme manipulaci s plachtou, stěžněm a ráhnem, abychom chápali, až na nás bude instruktor volat, že máme plachtu otevřít či zavřít, naklonit k zádi nebo k přídi. Máme k dispozici dva instruktory: Terezku a Adama, zvaného také podle bujné účesu, přes který mu téměř není vidět obličej, Sandokan. Oba jsou milí a celý den dohlíží trpělivě na naše pokusy udržet se na prkně a neodjet příliš daleko. Na moři jsou drobné vlnky a fouká jen mírný větřík. Většinou zde vane Mistrál od misu Zlatni rad , který odpoledne většinou zesiluje a tak si pak užijí hlavně ti ,kteří to už umí. Tento vítr je stálý bez nárazů a proto ho mají surfaři rádi. Dnes ale fouká Levante a ten je ještě slabší a vane od pobřeží tedy od města Bol. Horší je, když fouká Bora, která je zrádná především nárazy, na které se nelze nijak připravit.Kolem poledne si začínáme zkoušet prkno na moři, zatím se střídáme na dvou prknech a úplně to stačí. Jen udržet rovnováhu na plováku je na vlnkách docela těžké, klepou se mi nohy, jak se snažím vyrovnávat a nespadnout. Ostatní říkají totéž. Kupodivu se podaří mi vyjet asi 100 m otočit se a přijet zpátky. Při asi čtvrtém výjezdu už se mi nohy tolik neklepou, ale zas nefouká skoro vůbec a tak se prkno pohybuje jako šnek. Nezdá se to, ale když před šestou odpoledne skončíme, jsem docela unavená. Sice jsem do vody nespadla, ale jen při vylézání na prkno u břehu jsem si trochu odtloukla holeně, mám na nich tmavé fleky. Vypůjčila jsem si také nový obleček. V mokrých plavkách je mi přece jen trochu zima a tak jsem se nasoukala do silného neoprenového oblečku, jsem v něm sice hodně stažená a na krku mě drobet škrtí, ale zas nechci nastydnout. Večer se koná seznamovací večírek na pláži s popíjením a hraním na hudební nástroje. Je to sice kousíček od nás, ale raději bychom odpočívali v posteli. Ještě nakoupíme v místním supermarketu, který je docela dobře vybavený a jdeme se nenápadně podívat, co se na večírku na pláži děje a kolik je tam lidí. Jsou to většinou mladší ročníky a tak se nakonec zbaběle jen projdeme okolo a skončíme v aparmánu na posteli. Ostatně pochybuji, že by někdo byl úplně odvázaný z přítomnosti jedné důchodkyně a jen o pár let mladšího manžela. Už se prostě neumíme tolik odvázat a nevydržíme tolik :-).

PŘÍSTAV V SUPETARU

Pondělí - druhý den na surfu.

Teorie je dnes krátká a Lubošovo koleno se naopak zvětšilo :-(. Takže první odpadlík. Konečně dnes drobet foukalo a taky si začínám zvykat na vlny. Pořád tady mezi námi jezdí nějaké čluny a menší dopravní lodě, které ale dělají větší vlny. Zatím jsem do vody nespadla. Odpoledne ale ubývá větru a pak stačí dvě lodě za sebou a proud mě snáší směrem k mysu "Zlatni rad" a odtud už není návratu. Jednou pro mě přijela Terezka s tím, že myslela, že můj surf na správné místo dopraví sama, ale to bez větru prostě nejde. Podruhé mě na kajaku odtáhl do bezpečí Adam, raději už jsem toho nechala, protože stát na prkně a čekat marně až zafouká mě nebaví. I tak to stačilo, je 16,15 a jsem unavená jako bych celý den rubala uhlí. Chce se mi spát. Jdu se ještě vykoupat, voda se mi ale zdá dost studená. Ještě když připravuju večeři, tak se se mnou všechno houpe jako na vlnách. Po večeři upadám do postele do bezvědomí. Večer ještě zkusíme zatejpovat oteklé koleno Lubošovi- dle internetu na zmírnění otoku, tak uvidíme.
Ještě se vrátím k "nářadí" : Prkno se tedy skládá z plováku, který má na konci tzv. flosnu - to je taková kovová ploutev, dále z kačeny, která je o něco delší zřejmě z tvrdého plastu a vkládá se do otvoru v zadní polovině prkna a slouží jako další stabilizační ploutev a je pohyblivá, když přistáváte nebo ještě nejste na vodě je téměř zasunutá, aby se nedřela o dno. Teprve na vodě se natočí a zašlápne nohou tak, aby směřovala ke dnu.Do střední kolejničky se našroubuje jezdec na který se nasadí kloub stěžně. Oplachtění se skládá z plachty, stěžně, ráhna a paty stěžně. Zkráceně: čím větší prkno- tedy s větším výtlakem, tím stabilnější a pomalejší a naopak : čím větší plachta, tím rychlejší. Samozřejmě existují také různé druhy materiálu. My začínáme s velkým prknem a malou plachtou.

ŠKOLA WINDSURFINGU F4

POHLED NA ZLATNI RAD VZADU

TEORIE NA SUCHU s Terezkou a Ádou

PRVNÍ POKUSY v poněkud nestandardní postoji- ale jede to!

Nakonec se ještě večer trochu vzpamatuju a vyrazíme se podívat do města. Obzvlášť Luboš najednou zrychlí jakoby ho noha ani nebolela. Táhne ho vidina místní zmrzliny. Město žije, spíše se zdá , že teprve začíná žít. I trh je otevřený a tak nakoupíme dobré víno a prodavač, když zjistí, že jsme Češi přidá zdarma ještě tři meruňky. Všichni jsou přátelští.

Třetí den surfování, tentokrát bez větru.

Dneska jsme se měli učit poněkud dokonalejší a rychlejší otočku na prkně tzv. "Réčko" . Na suchu to nevypadátak složitě, ale je nutno održet přesně koordinaci pohybů nohou a plachty, jinak jdeš poměrně spolehlivě do vody. Opět fouká tak málo, že skoro vůbec ne a tak postupně dnes všichni po čase skončí v "mrtvé zóně" odkud není na prkně návratu, leda tak "krtkováním" nebo pomocí člunu. Krtkování to znamená, že položíte plachtu na prkno , lehnete si na záda nebo břicho a ruce použijete jako pádla. Po dvojím návratu z mrtvé zony, kam se spolehlivě dostanete proudem vody, když nefouká to vzdávám a po mě postupně všichni. Stát na prkně a čekat marně na drobný závan větru mě nebaví a navíc je pak horší držet stabilitu. Réčko jse na voděe ani nezkoušela. Bolí mě hlava a tak končím na lehátku a pak v restauraci. Chvilku jezdím na kajaku a hledáme Lubošovo utopené brýle, ale marně a jdeme domů, Dnes je na pořadu ještě výlet na Hvar do městečka Stari Grad. Cesta trvá 1,5 hodiny a stejný čas je na prohlídku města se starými kamennými budovami a velmi, velmi úzkými uličkami. Vracíme se chvilku před 12 hodinou v noci. Zítra by mělo foukat víc, tak uvidíme, snad to zas nebude moc.

STARI GRAD NA OSTROVĚ HVAR

HODNĚ STARÉ CENTRUM STAREHO GRADU

JIRKA SE STARÁ O DOBROU NÁLADU NA CESTĚ LODÍ

Čtvrtý den, středa přišel Mistrál, nácvik "réčka"

Tak konečně trochu fouká, ráno nejdřív Levante, ale když se člověk pozorně podívá na moře, zjistí, že od moře se v dálce pohybuje jiná barva moře, která značí vlny, které se blíží a s nimi očekávaný Mistrál. Honem vylézáme na prkna a vyjíždíme. Zkraje to jde dobře. "Stoupáme" pěkně rychle směrem k mysu Zlatni rat, až už se to našim instruktorům přestává líbit. No ráda bych se vrátila, ale vítr zesiluje a po větru to neumím. Plachtu neudržím. Adamovo názorné předvedení jízdy po větru se zvednutou špičkou prkna a stáním oběma nohama na zadní části plováku, je sice efektní, ale pro mě neproveditelné. Vítr se mnou mává pokaždé když se pokusím stočit prkno trochu po větru, až konečně taky padám do vody. Mám kliku , brýle mi zůstaly na nose a kšiltovka se čirou náhodou objevila na prkně. Zkouším znovu dojet do "přístavu" a nakonec díky větru, který mě unáší i s plachtou položenou na vodě se dostanu blíž a dojedu. Tak to tedy ne, to už je na mě moc. Vydržela jsem to jen něco přes hodinu a jdeme raději na oběd. Po obědě ale vítr opět zesiluje. Stále čekám, venku je nám dokonce zima i v tričku. V pět hodin obléknu neopren a jdu znovu, když vidím, jak s tím většina z naší skupiny zápasí a nevzdává se. Nejsem přece žádný posera! Vlny jsou už docela velké na otevřeném moři jistě skoro metr, nebo mi tak alespoň připadají :-). Adam mě ještě varuje: pokud tě to bude snášet k městu tak rychle k břehu a nějak to sem dotlač. Stačím se tak jednou otočit a už jsem zas v "mrtvé zóně". Na rozdíl od včerejška to v ní pěkně fouká, Zkouším ještě jednou vyjet na moře a trochu vystoupat, ale mává to se mnou děsně. Za chvilku bych "doplula" až do města. Mávám o pomoc, ale nikdo mě nevidí, než vymyslím co s tím a jak nejrychleji ke břehu, odnese mě vítr dalších par desítek metrů, kde už vidětz přístavu prken nejsem. Naštěstí mě v poslední chvíli zahlédl Luboš a šel požádat instruktory, kteří moje mávání neviděli, aby pro mě dojeli :-). Skončili tak skoro všichni z naší skupiny, co se odvážili vyjet. Jen jeden frajer tu lehce létal nad vodou na nějakém novém druhu vznášecího prkna , které mělo místo flosny něco přes metr dlouhý jakoby další plovák, pomocí kterého se vznášel metr nad vodou a plachtou si lehce pohazoval. Potěšilo mě, že se jednalo o nějakého chorvatského mistra Evropy ve windsurfingu. Odkaz na video je tady:

A zde je odkaz užitečný odkaz na chorvatskou stanici ZOO - což je náš nejbližší měřič větru - to jsou hodnoty na břehu, o pármetrů dál na moři je ale vítr mnohem silnější.

Ještě důležité: dnes jsme nacvičovali "réčko" neboli Tack- jinak obrat proti větru (plachta se skloní k zádi, prkno otočí do protisměru. Vypadá to jednoduše, ale nejde mi to a tak zůstávám u svého cupkání ze včerejška.

A teď to nejlepší- část mojí jízdy na videu.

nebo

TOHLE JE MISTR A TO DOLE JSEM JÁ :-) - JEN MALÝ ROZDÍL V POSTOJI A RYCHLOSTI :-)

Den pátý , čtvrtek, nejdřív skoro bez větru a pak opět Mistrál , nácvik Halzy.

Dnes nacvičujeme obrat po větru tzv "halza" s elegantním přetočením a přehozením plachty. Opět vane jen mírný Levante, který nakonec téměř ustává. O to horší je udržet se na prkně na vlnách od projíždějících lodí, když vlastně stojíte namístě. Při jednom takovém balančním cvičení padám přes stěžeň do vody tak nešťastně, že si pod něj u kloubu skřípnu chodidlo a zkroutím ho do neskutečné polohy než se mi ho během pádu podaří vytáhnout. Děsně to bolí, snad tam nebude nic zlomeného. Je to ta dosud zdravá noha, takže budu kulhat na obě. Raději jdeme už na oběd . Mistrál nikde. Přichází však velmi rychle někdy okolo čtvrté hodiny, zkusím to, ale brzy to vzdávám, hází to se mnou dost a navíc noha bolí. Někdy okolo páté trochu zeslabuje a tak na to jdu znovu, ne , že by se mi až tak chtělo, ale připadla bych si jako poseroutka, jsou tam všichni. Jde to lépe a pomocí Terezky jedu i dvakrát po větru na halzu a otočím se. Super! nebylo to sice úplně správně ale dobrý...jen ta noha, kdyby nebolela. Večer strávím ledováním hodidla v posteli.

S TEREZKOU

TAKTO TO TAKÉ NĚKDY KONČÍ - ZÁCHRANA KAJAKEM

NEBO MOTOROVÝM ČLUNEM

Pátek, šestý den

Bohužel už také poslední. Jednak zítra ráno odjíždíme a také bude podle předpovědi zřejmě foukat obávaná Bora a na tu nejezdí anio ti, co to umí. Od 11 hod- klasika velmi, velmi mírné Levante, takže je to spíš balanční cvičení. Půjčím si tedy menší prkno -jen 175 a větší plachtu 4. Je to ale rozdíl, sice se možná "plazí" trochu rychleji, ale o to je těžší udržet se na něm, když skoro nefouká. Instruktoři jezdí na padleboardu a sjou rychlejší než my :-). Po několika obrátkách ho vracím a vyměním za větší 225ku. za chviličku přestává foukat úplně. Zrovna když prkno osdtrojím a začínáme ho s Adamem uklízet, přichází Mistrál. Tak honem znovu připevním plachtu a vyjíždím. Nečekaně rychle se zvyšuje rychlost větru, stačí malé zaváhání a už se opět ocitám za červenou vlajkou, značící hranici našeho přístavu. Ještě jednou se vracím a vítr příbírá na síle a přidávají se nárazy. Když se mi opět nedaří nastoupat, tak se raději vracím do přístavu a končím. Počkám jestli poleví. Jeden z kolegů z pokročilých se diví a říká, že si počká až ještě zesílí. Z našich jsou tam asi všichni a statečně bojují. Jdeme na oběd, těší mě, že je to taky drobet zahání k městu. Nicméně ani po obědě se mi nezdá, že by to nějak polevilo, což ovšem těší instruktory, kteří si teď teprve začínají užívat a zkoušet různé kousky na pěkných prknech s velkými plachtami. Bohužel, ani do půl šesté se moc vítr neuklidnil a tak odevzdávám obleček a vestu. Je mi to líto, ale nechci se úplně zmrzačit, noha mě bolí pořád. V osm večer máme ještě slavnostní zakončení s večeří v restauraci Ranč s promítáním fotek a filmu z našeho kurzu. Bylo to moc fajn, jen škoda, že nejde zařídit více vyhovující vítr..., aby si zajezdili všichni dle svých možností. V každém případě bych ráda ještě dál pokračovala.

MĚSTEČKO BOL

Sobota, den odjezdu.

Vstáváme už v 5,30, abychom stihli trajekt v 7,45. To vychází a cesta až k Záhřebu je celkem OK, i když provoz houstne. Před Záhřebem, daleko před mýtnou bránou však zůstáváme stát- to celé trvá něco přes 40 minut. Pak ujedeme asi 30km a další mýtná brána nás zdrží teďuž asi půl hodiny a za ní auta stojí až na chorvatskou hraniční kontrolu a fronta pokračuje před další kontrolu-mnohem důkladnější na slovinských hranicích. Celkem ztrácíme 3 hodiny. Jeli jsme rychlostí necelé 2 km za hodinu, takže průměr se nám snížil na 60 km/hod od rána...hrůza. Jsme už 12 hodin na cestě a jsme teprve v Grazu. Berem první hotel- Parkhotel v centru města. Dost luxusní nejen vybavením, ale i cenou. Má dokonce bazén, v ceně je sekt nebo pivo, či nealko. Jdeme si zaplavat a pak do centra starého univerzitního města. Jsme hodně unavení a noha mě dost bolí. Koukám, že mám zas na čas utrum s tenisem. Ještě chvíli povídám s barmanem původem Srbem a pak už zalézáme do postelí. Ani fotbal Rusko- Chorvatsko Luboš nedokouká, tak to je co říct. Zítra už to snad dojedeme.

Neděle- doslov a dojezd.

Musím využít všech možností hotelu a tak vstávám brzy a jdu si ještě zaplavat do bazénu. Kupodivu tam nejsem sama, ale s nějakou paní, ne však dlouho a tak si užívám. Snídaně je klasický bufet, budu-li upřímná tak bufetová snídaně v hotel Srní je lepší. Hotel je stytlizován tak do 19. století i s moderním vybavením, ale ve starém stylu. Odjíždíme v 9.15 a se zastávkou na oběd a na kontrolu na hranicích - jestli jsme se náhodou moc neopálili, jsme doma v 16 hodin. Konečně! Ale Windusurfing mě láká, určitě na něj ještě brzy vlezu :-).

DALŠÍ FOTO NAJDETE ZDE:

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.