Život je pohyb Usmívající se blog pro neposedné duše

ALSASKO NA KOLE

10. září 2018 v 22:55 |  NA KOLE DOMA I VENKU

ALSASKO NA KOLE 2018

Den první sobota 1.9.2018

Odjíždíme z deštivé Plzně v přijatelném čase okolo 9 hodiny ranní , sice se zdržením, ale nikoliv zásadním.
Většina účastníků se zná již z předchozích zájezdů. Část z nich celkem ignoruje, že se zájezdu ještě účastní i jiní lidé, které jejich "divadelní" předvádění moc nezajímá a jedna z dam se celou cestu velmi hlasitě předvádí dokud zmožena popíjením alkoholu neulehne nejdříve s nohami nad hlavou řidiče a později zaujme pro ní z hlediska rovnováhy bezpečnější polohu na zemi mezi sedačkami. Musím uznat, že tato parta je v popíjení zřejmě dobře cvičená, neboť ostatní i poté vypadají celkem fit.
Přejezd přes Německo se bohužel neobejde bez několika zácp a tak do Colmaru ve francouzském Alsasku dorazíme asi v 17,30. Máme tedy ještě čas se vydat na kole do centra historického města, které je od našeho ubytování vzdálené ca 5 km. Vede sem oddělená cyklostezka. Střed města je skutečně krásný, plný typických středověkých hrázděných domů všech barev s různými vývěsními štíty a okny vyzdobenými květinami. Procházíme takzvané malé Benátky, tedy část města protkanou kanály, nahlédneme do kryté tržnice. Všude je plno turistů fotících si malebné centrum. Fotografie hovoří za vše.
Ještě před 20 hodinou jsme zpět, abychom naložili kola do přívěsu. Jsme ubytováni v průmyslové oblasti v motelu Campanile s malou restaurací. Pokoje jsou jednoduše vybavené, ale je tu vše, co člověk potřebuje. Večeře v restauraci probíhá formou bufetu a jídlo, dnes kuře na ananasu , je excelentní.

Trasa: Campanille -Colmar centrum a zpět- ca 13 km

Den druhý, neděle 2.9.2018

Autobusem vyjedeme až k nádvoří hradu Haut Koenigsbourg. Běží se tu právě nějaký orientační závod. Běžcům, kteří za sebou mají několik kilometrů do kopce je na rozdíl od nás horko. Na kopci fouká a i když si vezmu bundu, na hradě, kde profukuje, pěkně promrznu. Původně středověký hrad byl kompletně zrekonstroován a skoro nově vystavěn v roce 1908 Němci, aby pak stejně jako zbytek Alsaska připadl Francouzům. Klepu se zimou a budu muset jet několik km z kopce a tak si dám ještě teplý čaj. Je tu jen 14 stupňů a fouká. Dolů to jde rychle a malinko se i oteplí na asi 16st. C. Dál už jedeme více méně po rovině do městečka Bergheim, Všechna města i obce tu mají krásná centra, zachované hrázděné domy, jako v pohádce.
Dále následuje městečko Ribeauvillé, kde se právě koná nejstarší festival ve Francii PFIFFERDAI historický hudební průvod. Centrum města je dost velké, musíme zaplatit vstupné 8 EUR a všude je plno lidí i účastníků festivalu v historických kostýmech a mnozí s hudebními nástroji. Oficiální průvod začíná až v 15 hodin a lidský zastup začíná nepříjemně houstnout. Vidíme však mnohé účastníky , když se přesunují na start, takže nám to celkem stačí a tak se asi po hodině vydáme mezi vinicemi po cyklostezce dál k městečku Riquewihr , které je už klidnější a také menší. Do Colmaru je to už jen kousek. Celkem jsme dnes ujeli pouhých ca. 38 km, také jsme zpět první už v 16 hodin, ale je zima, počasí nic moc , vypadá to, že by i mohlo pršet a tak po chvilce váhání, kávě nebo čokoládě na zahřátí skončíme v pelíšku, kde se úspěšně zahříváme do večeře. Bufet je opět stejný kuře nebo ryba, změna je jen v příloze, dnes jsou brambory.

Trasa : Haut Koenigbourg - Bergheim - Ribeauvillé- Riquewihr - Colmar (Campanille)- 38 km

HAUT KOENIGSBOURG

BERGHEIM

RIBAUVILLÉ

Den třetí, pondělí , 3.9.2018

Dnes se vydáváme do místních hor. Jedeme do Vogéz a autobus nás vysadí v Col de la Schlucht. Kdo umí francouzky nebo německy, tak se diví. Místní názvy jsou dost často jako tento směsicí obou jazyků. Col= průsmyk a Schlucht= propast. Někdy i jedno slovo je směskou obou jazyků. Dost často je tu slyšet němčinu, ale fránina pochopitelně převládá. V průsmyku pod sjezdovkou leží mraky a mírně mrholí. Vydáváme se cestou zvanou Route de Cretes - neboli hřebenovkou kolem vrcholu Honneck až k nejvyšší hoře Vogéz zvané Grand Ballon. Za normálního počasí tu musí být krásné výhledy, my však většinou nic nevidíme a závěr cesty vede dost do kopce. Všechny tři restaurace zde jsou zavřené, zřejmě konec sezony... a navíc začíná pršet a viditelnost se ještě zhoršila. Na hoře jsme první :-) a nakonec jsme rádi, že řidiči zbyl ještě nějaký páreček a po jídle zapínáme blikačku, které však brzy dojdou baterky, beru pláštěnnku a doufám, že mě při dlouhém sjezdu drobet zahřeje. Čeká nás několik km cesty serpentýnami z výšky okolo 1300 m do výšky ca 300 m. Když konečně dorazíme do Soultzu (čti sulzu) jsme zmrzlí jako sobolí trus. Ale dole je o poznání tepleji. Kousek odtud bude v městečku Guebwiller stát bus. Jenže je teprve po druhé hodině a ve městě nic zajímavého není a bus odjíždí až v 18 hodin. Klube se sluníčko a tak se vydáme na cestu zpět po vlastní ose. Mělo by tobýt asi 85 km. Nakonec je to 95 km. Konečně je hezky a teplo, postupně sundávám další ze svých 5ti vrstev. Nakoupíme v Lidlu bagetu a šunku a sýr a spokojeně se zahrabeme do postýlek.

Trasa: Col de la Schlucht -Honneck -Grand Ballon - Soultz -Guebwiller -Merxheim - Meyenheim - Niederentzen- Colmar- Campanille - 95 km

Den čtvrtý , úterý 4.9.2018

Dnes nemusíme vstávat tak brzy a tak jdeme na snídani až v 8 hodin. Konečně je sluníčko a podstatně tepleji. Odjíždíme s Alicí do Colmaru na společnou prohlídku. Jedou skoro všichni a tak je to pěkná masovka. Navíc mě bolí zas hlava díky namožené krční páteři. Společně procházíme centrum, malé "Benátky", podíváme se do gotické katedrály tady se už naše cesty rozdělí a z Colmaru už pokračujeme sami do nedalekého Equisheimu, pěkného středověkého městečka, které bylo dříve obehnáno dvojítými elipsovitými hradbami, na nichž později postavili také domy. Dnes vede naučný okruh po obvodu obce ulicí mezi původními hradbami, kterou nyní tvoří zachovalé či zrestaurované hrázděné domy, plné květin . Domy mají různé barvy a vývěsní štíty ozmačují řemesla, kterými se jejich vlastník zabýval. Okolí vesnic nebo městeček tvoří samé vinice. Sklizeň vína je už leckde v plném proudu. Na náměstí v Equisheimu si dáme oběd. Mají tu typická alsaská jídla jako je "choucrout" tedy zelí s různými druhy uzenin a špeku. Moc dietní to tedy není a tak si raději dáme roesti bergere tj. zapečené brambory se slaninou , šunkou a kozím sýrem se salátem. Zpět jedeme přes Winzensheim. Žádný velký výkon to není, ale pořád mě bolí hlava a poskakování na kole po nerovném terénu- kočičí hlavy, kanálky, přejezdy apod. jí opravdu nedělají dobře. Ještě zajedeme k nedalekému jezeru Graviere, abychom se vykoupali, ale je celé oplocené a hlavní vstup je zavřený s tím, že 2.9. skončila sezona :-( trochu brzo. Dnes to bylo jen ca. 35 km. Je to odhad, protože cyklopočítač jsem ráno nenašla.

Trasa :Campanille -Colmar střed- Equisheim -Winzensheim- Colmar- Campanille- ca 35

COLMAR

EQUISHEIM

Den pátý, středa 5.9.2018

Dnes opakujeme výjezd na Col de la Schlucht. Zastavíme se na chvilku na náměstí v Munsteru, kde můžeme pozorovat živé i vycpané čápy na každém kroku. Ti živí mají hnízda na kostele, na radnici i na dalších domech a sloupech, prostě se jim tu zřejmě moc líbí. No a těch chlupatých jsou zas plné obchody. Někteří cyklisté se rozhodli, že pojedou dnešní etapu komplet i do kopce a tak vystupují. Bude to ovšem dost drsná etapa, když budou muset vystoupat 1000 m výškových metrů na 18ti km. My línější jedeme raději busem a z průsmyku dnes na druhou stranu cestou Cret - neboli hřebenovkou pod vrcholek Gazon du Faing a dále pak k Lac Blanc a odbočkou k Lac Noir. Na křížovatce před odbočkou k Lac Blanc se zastavíme na čaj a borůvkový koláč. Dvě zmíněná jezera sloužila pro jednu z prvních přečerpávacích elektráren, která byla zbourána v roce 2012. Dál pokračujeme do Orbey. Chvíli poté se připojíme na rušnou D415, která vede do městečka Kaysersberg. Opět procházíme centrem s nádherně zachovalými hrázděnými domy, starým mostem, zastavíme se na zmrzlinu- la glace, které zde říkají "parfume" . Máme hromadu času do cíle zbývá jen ca 10 km a tak hledáme stezku mezi vinicemi, brzy navážeme na stezku do Husseinu, kterou už poznáváme. Je horko, ale vstup do jezera poblíž ubytování je beznadějně zavřený.

Trasa: Col de la Schlucht - Lac Blanc - Lac Noir - Orbey - Hussein - Campanille - 56 km

V MUNSTERU JSOU ČÁPI VŠUDE

LAC BLANC

KAISERSBERG

Den šestý, čtvrtek 6.9.2018

Náš poslední den odjezdový a je bez kola. Máme asi 3.5 hodiny na to abychom prozkoumali centrum Strasbourgu hlavnÍho města Alsaska. Hlavní je samozřejmě obrovská gotická katedrála Notre-Dame z červeného pískovce. Kromě monumentálnosti mě zaujaly také jezdecké sochy zdobící věž katedrály a někteří roztomilí chrliči. Věž vysoká 142m je bohužel jen jedna, druhou se nějak nepodařilo dostavět. I tak byl kostel až do roku 1847 nejvyšší budovou na světě. Mimochodem - mají tu také orloj, zde je však umístěný uvnitř.

Je tu samozřejmě mnoho dalších památek hodných s návštěvy, jako třebas Palais Rohan v sousedsví kostela. Procházíme centrem směrem k přehradě , která udržuje hladinu vody v řece Ill. Řeka je vlastně kanálem, který obkružuje historické centrum města a můžete se na ní projet na člunu a nebo větší loďkou pro více turistů. Řeku lemují opět hrázděné budovy pamatující středověký rozkvět města. Této části se říká Petite France - neboli Malá Francie a je údajně nejmalebnější částí města. Žili a pracovali tu především koželuzi, rybáři a mlynáři a protože město leželo na rušné obchodní stezce, byla tu také celnice. Nyní jsou tu hlavně hotely, restaurace, brasserie (pivnice), bary a další služby turistům. Tak to by bylo k centru, o kus dál je možno spatřit budovy Evropského parlamentu, Evropského soudu, Rady Evropy a další instituce Evropské unie.

KATEDRÁLA VE STRASBOURGU

Ujeto celkem 237 km

DALŠÍ FOTO V GALERII ZDE: (PO ČASOVÉ OSE LISTUJ DOLEVA)

1 člověk ohodnotil tento článek.